Har du tappat ett eller flera av din bankkort eller kreditkort? I denna artikel hittar du all samlad information om hur du enklast spärrar ditt kort hos dina banker, bensinbolag, kreditkortsbolag med flera.
Om du har tappat bort ditt bank- eller kreditkort, i Sverige eller utomlands, skall du alltid kontakta din kortutgivare och spärra kortet direkt. Det spelar ingen roll om kortet har blivit stulet eller om du har förlorat det på annat sätt, tex. glömt det någonstans eller inte vet var det är.
När skall jag spärra mitt kort?
Du skall alltid spärra ditt kort, vare sig det är ett bankkort eller betal- och kreditkort, direkt när du inte vet exakt var det är, vem som har det, eller om du misstänker att någon obehörig har möjlighet att använda kortet. Om det har dragits pengar från kortet som du inte har godkänt skall du också spärra kortet direkt. När du spärrar kortet tar du helt enkelt bort möjligheten att göra ytterligare uttag eller köp med kortet, och dina pengar på kortet är därmed säkra.
Hur spärrar jag mitt kort?
Exakt hur du skall spärra ditt kort beror på vem som har givit ut kortet, normalt är det din eller ditt företags bank. Hos oss hittar du samtliga kortutgivare i Sverige med kontaktuppgifter till dit ska ska vända dig för att spärra ditt kort. Det finns oftast flera olika sätt att spärra kortet. Välj det sätt som du känner dig mest trygg med – för snabb hantering rekommenderar vi att du ringer din bank eller kortutgivare så snart du bara kan.
Spärra kort hos SEB
Om olyckan är framme och du förlorar ditt kort ska du omedelbart spärra det hos oss på SEB.
Vi har öppet dygnet runt och du når oss på telefon:
+46 8 14 72 00
Tänk på att alltid göra en polisanmälan. Om du har förlorat kortet utomlands, försök att göra din anmälan på plats, annars så fort som möjligt efter hemkomst.
Har du förlorat ditt kort i utlandet? Om du förlorar ditt kort i samband med utlandsvistelse och behöver ett nytt kort kan vi hjälpa dig. Vart du ringer beror på vilket kort det gäller:
Bankkort Visa eller Bankkort Företag: +46-771 365 365.
SEB:s MasterCard: +46-8 14 74 74.
SEB:s Corporate Limit och SEB:s Corporate: +46 -774 48 28 08
För spärr av Eurocard ringer du: +46 8 14 67 67
Falck Secure Spärrservice
Har du anmält dig till tjänsten Falck Secure Spärrservice så ska du alltid kontakta dem vid en förlust av kort på telefon:
+46 771 48 48 48
De kan även hjälpa dig med spärr av dina andra värdehandlingar eller hjälpa till med polisanmälan.
Spärra kort hos Handelsbanken
I Sverige ringer du 020-41 12 12 för att spärra ditt kort.
Från utlandet ringer du +46 8 41 12 122 för att spärra ditt kort.
Du kan även spärra ditt kort i Internettjänsten eller Mobiltjänsten.
Spärra kort hos Nordea
Har du förlorat ditt kort från Nordea?
I Sverige: 08-402 57 10
Utomlands: +46 8 402 57 10
Om du förlorar ditt kort i Sverige, utomlands eller om du vill utnyttja Emergency Service, ring 08-402 57 10. Från utlandet ringer du +46 8 402 57 10.
Det är öppet dygnet runt, årets alla dagar.
Falck Secure Spärrservice
Om du är ansluten till Falck Secure Spärrservice ringer du 0771-48 48 48 för att spärra dina och din familjs värdehandlingar. Från utlandet ringer du +46-771-48 48 48.
Du kan också få hjälp med nödkontanter/-biljetter för att ta dig hem, om du råkar i knipa när du är på resa.
Spärra kort hos Swedbank
Förlorat ditt kort från Swedbank?
I Sverige: 08 – 411 10 11
Utomlands: +46 8 – 411 10 11
Förlorat ditt kort i Sverige?
Om du förlorar ditt kort utgivet av Swedbank ska du spärra det omedelbart. Inom Sverige ringer du 08-411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt.
Förlorat ditt kort utomlands?
Om du förlorat ditt kort utomlands ring omedelbart +46 8 411 10 11 för att spärra ditt kort. Linjen är öppen dygnet runt.
Om du har förlorat ditt kort utomlands kan du i vissa fall även få hjälp med att få ett ersättningskort eller en kontantutbetalning så att du kan fortsätta din resa. Ett ersättningskort eller ett kontantuttag kostar 400 kronor. Kontakta Kortservice utland för tips och råd angående ditt kort, ring +46 8 411 10 20.